De dag van de grote schoonmaak. Vanmorgen geen rekenen of taal, maar poetsen, poetsen en poetsen.

Tja, het moet ook gebeuren. En het is (voor ons Montessorianen) ook nog een werkje ook. Het leek even leuk, maar de beste les die we vanmorgen kregen was dat we nu weten dat we geen schoonmaker willen worden. Toch ook een mooie les?

There we go!

We doen waar we bij kunnen… En heus wel op alle drie de verdiepingen hoor, maar hoe hoger we komen, hoe minder enthousiast we worden.

Na het stoffen (papa en wij), het zuigen (papa) en het dweilen (Chloé en het laatste stukje papa) zijn we klaar.

Niet iedereen is even blij met het zuigen. Alhoewel, deze keer bleef hij gewoon zitten, meestal is hij dan al weg. Zal hij deze keer proberen of hij een staar-wedstrijd kan winnen of zo?

En als je denkt dat hij gek is geworden van het schoonaken, dan ken je deze zeker nog niet?

 

Nog even goed handjes wassen… want waar we bij kunnen doen we zelf.

Alles opgeruimd, kunnen wij even sporten. Een les touwtjespringen van gym-juf Chloé.

Zal het lukken?
Nope, helaas… Maar het is wel één keer gelukt hoor!

Om even wat energie te krijgen mogen we een koekje van onze eigen baksel van gister…

Super lekker!

Maar dan moeten we er toch echt aan geloven. We gaan leren!

Chloé heeft haar eerste groepsles van juf Moëna. Ze is een bovenbouw juf uit een klas waar ze niet in komt. Erg spannend, is het wel te begrijpen, stellen ze vragen, hoe gaat dat daar?
Nou, dat viel eigenlijk wel mee. Ik begreep het helemaal, eigenlijk was het niet nieuw, en de microfoon en camera moesten uit om het rustig te houden en omdat het is opgenomen. Een leuke les over het aftrekken van ongelijknamige breuken. Prima te doen en leuk gegeven, toch weer zin om naar de bovenbouw te gaan. Maar toch wel blij dat papa even naast mij bleef zitten om te helpen voor het geval dat.

Sylvain begint met rekenen nadat de les er op zit. Dat was te storend om zelf te werken, dus heeft hij maar even een filmpje gekeken.

Nadat ik gister 5 landen heb geleerd, doen we er vandaag gewoon weer een paar. Deze keer Scandiavië met een willekeurige extra om aan de 5 landen te komen.

Nou, dat viel ook mee.

Terwijl zij lekker landen heeft geleerd, heb ik zitten tellen hoeveel mensen er in een bus zitten, hoe veel er bij komen en hoeveel er uitstappen. Leuk om te doen, en ik ben er goed in! Drie fouten, maar dat was 2x omdat mijn vinger op de bevestig-kop drukte tijdens het tellen, en een omdat ik gewoon het verkeerder getal intypte maar wel het goede getal wist.

Juf Stephanie heeft mij vorige week uitgedaagd dieren te maken van zelf gemaakte klei. Dat ga ik dus nu aan.
Eerlijk is eerlijk, de eerste keer is het totaal mislukt.

Tijdens mijn mislukking gaat meneertje lekker door…

Maar voor schrijven is het geduld even op.
Prima, dan gaan we even wat anders doen.

Nou ga ik lekker met een geslaagde klei-sessie, zou hij eerst gaan lezen. Na het lezen van een boekje zou hij meerdere Pokemon-kaarten krijgen als beloning. Maar omdat hij zó goed heeft gewekt, krijgt hij er nu al een.
Wat dat doet met hem?
Nou… je kan zien dat hij filmpjes kijkt uit het jaar 2020, want deze beelden waren er toen ik zo jong niet. Ach… nu is het nog onschuldig.

 

Terug naar actieve werkjes… Kleien.

Het ziet er té leuk uit om te gaan lezen, dus hij draait zijn activiteiten om. Dat kan ook, want er is geen vandaag geen planning gemaakt. En toch gaat het goed, alsof we vaker zelf plannen.

Hier wat poppetjes gemaakt door Chloé. Sorry voor de dieren op de achtergond, dat zijn afbeeldingen van het placemat dat ik gebruik om op te werken.

Pinguïn en een hondje.

En een konijntje en een egel.

En dit is de pinguïn van Sylvain.

Nou, het is tijd om meer te weten over het leven van Anne Frank. Wat een spannend verhaal. En wat een drama zeg. Dan is de stilte bij ons op straat niets bij.

Sylvain heeft zin om iets te schrijven met klei. Zomaar begint hij met een ‘K’ en daarna een ‘L’ en daarna een ‘T’.
Maar wat kan je daar mee maken…
Papa zegt dat hij een woord weet, maar hij wil het niet zeggen.
Gelukkig weet hij dat als je van de ‘T’ een ‘K’ maakt ik alleen een ‘O’ hoef te maken om tot een woord te komen.

En dan op verzoek nog één keer mijn pinguïn, ik ben er zó trots op!

En dan is het tijd om nog even te lezen. Samen heerlijk op de bank elk ons eigen verhaal.
Mama komt gezellig beneden en zo kunnen we even in groepjes lezen. Mama deelt een boek met Sylvain en papa leest graag met Chloé mee over Anne Frank. Samen gaat het niet alleen sneller, maar kunnen we er ook over praten.

Heb jij je ooit afgevraagd waarom kikker drie k’s heeft?

 

Papa was er ook stil van…. Geen idee… :o)

 

Gelukkig ging het verder lezen heel goed, gaaf om bijna niet meer bij de laaggeletterde te horen.

 

Dan schiet de klok aardig door…
Heel even filmpje kijken voor het eten.

Vandaag steunen we weer een lokale horeca-tent en bestellen pizza’s.

Laten we vandaag afsluiten met een mooi woord dat we achter laten voor papa en mama als we naar boven moeten.
Chloé! Wat we morgen achterlaten weten we nog niet, dat zien we dan wel weer. Vandaag is klaar, morgen zien we morgen.