En we gaan nog niet naar school, nog lange niet nog lang niet, we gaan nog niet naar school, want Corona is niet weg.
Volhouden he, doen wij ook!

Om de sfeer er goed in te houden staan we stiekem iets vroeger op en maken we een bad klaar voor papa en mama.
Maar omdat mama geen tijd heeft en papa nog heel ‘gezellig’ op bed ligt, maken we er een voetenbad van. Daar kunnen we mooi met z’n vieren in beginnen, natuurlijk onder het genot van een zelfgemaakte choco-sap met rietje en vlaggetje. Het is net vakantie zo he?

Eén verdieping lager leveren we mama af op haar werk. Op kantoor is het altijd leuk, er liggen zo veel leuke speeltjes.
Wat kan je hier allemaal mee doen?

 

Ok, na deze gekke start, gaan we toch weer gewoon ‘naar’ ‘school’. Eerst maar eens een planning maken. Vandaag weer genoeg leuks te doen.

Maar… Eerst gaan we ochtendgymnastiek doen!
Up… down…

Nee, mallerd, dat moet zo:
Op, naar het midden…

omlaag en weer naar het midden

 

en dan weer om hoog.

Nu jij!
Euh… laag, midden en…

hoog!
Woehoe, I did it!

Misschien heeft het te maken met mijn lengte, maar ik ben meer avn van het grond werk.
Even 7 push ups en dan nog even 1,5 minuut planken.

 

Mmmm dat wil ook wel kunnen…
Ok, ik ben meer van het hoge werk…

En nu gaan we aan het werk. Even rustig beginnen met lezen!

En dat lezen gaat overigens super goed. Van Chloé weten we het allemaal wel, maar als je toch eens ziet wat voor progress Sylvain maakt, gewoon gaaf om te zien! Laat het nog eens zien Sylvain?

 

Daarna gaan we naar het ‘vak’ Engels. Juf Melissa (juf van Sylvain) heeft een video gemaakt en wij mogen die bij papa op schoot zien en vertalen, inclusief het leeswerk dat ze heeft voor ons.

Dat ging goed en was leuk. Hoop moren weer zo’n video te zien.

Terwijl Chloé al haar meet/weeg-lesje pakt die ze van juf heeft gehad, ijlt bij mij het leesgenot nog even na… Daar wil ik even wat over op papier zetten.

Daarna draaien de rollen om. Ik ga even werkjes op Junior Einstein doen, en dan kan papa zus een les meten/wegen geven. Toch altijd wel makkelijker met uitleg in het echt.

De werkjes op Junior Einstein zijn nieuw, extra van juf Zillah gekregen… met de vraag of ik het al kan en of het ook wat sneller kan. Nou, dat gaan we doen!

 

Ondertussen in de les bij Chloé…

Kilo = 1000
Hecto = 100
Enzovoorts… Dat moeten ik maar gewoon onthouden, want dan is de rest simpel.
En dat is ook nog zo, het valt eigenlijk best mee!

Mama komt terug van even wat boodschappen doen en heeft voor ons beiden een rugzak. Gaaf he?
Altijd handig voor als je ooit nog eens eten mee naar school moet nemen of zo. Niet dat we naar school gaan, en zo wel dat we dan eten mee hoeven te nemen… Maar goed, wellicht mogen we weer eens een keer gaan zwemmen en kunnen we de tassen dan gebruiken.

Kasten ingeruimd en nu weer aan de slag.
Nu ik de extra oefeningen van juf Zillah zo goed en snel gemaakt heb, is het tijd voor een uitdaging. Zal ik al iets kunnen bakken van ‘begrijpend lezen’? Vast wel, maar ik heb er geen zin in nu, veel liever buiten spelen!

Als we voldoende zijn uitgelaten en hebben geluncht, is het tijd voor een groepsles van juf papa.
Naar aanleiding van het Klokhuis van van de week heeft hij verteld waarom er goed in de kluis ligt bij de Nederlandse bank. Heel interessant om te weten, en zo ook om te horen wat de intrinsieke waarde van geld is.
Maar als we zo veel waarde hechten aan een papiertje (dat van lompen is gemaak, we know) hoe weten we dan dat ze niet nagemaakt zijn.
En dus, vandaag een lesje over de echtheidskenmerken van geld.

Die briefjes zitten boordevol met geheime dingen, dat wisten wij helemaal niet. Kleine streepjes, voelbare lijntjes, doorzichtige stukjes, hologrammen, watermerken en nog veel meer. Je zou het blind moeten kunnen voelen.

Maar gelukkig kunnen en mogen wij ook gewoon kijken.

Er is zelfs een app van De Nederlandsche Bank die we downloaden om te zien of alles wat wij in huis hebben wel echt is.
Gelukkig is dat zo… Om het verschil te voelen tussen nep en echt geld gaan we iets doen wat eigenlijk niet mag. We kopiëren drie briefjes aan twee kanten. Knippen ze uit en plakken ze op elkaar. Naturlijk zetten we er met een rode stift een streep op en met een zwarte zetten we aan beide kanten ‘vals’. Dan kunnen we nooit de fout in gaan.
Maar dan nog is het best lastig om ze te herkennen. Papa waaiert het geld uit en wij moeten, terwijl hij het geld langzaam heen en weer beweegt, de valse er uit halen. Dat valt niet tegen.
In de winkel of op een drukker markt of zo, zou dit geld zo weg zijn… Best een raar idee.

Om het echt te testen, gaan we de uitdaging aan. Kunnen wij geblinddoekt het neppe geld van het echte gels scheiden?

We doen het beiden twee keer, maar het lukt ons geen twee keer foutloos. Ook wel weer een enge gedachte, wat we weten hoeveel er vals zijn en moeten er specifiek naar zoeken.

Ligt het aan ons of is het echt moeilijk. Nou, daar hebben we een onafhankelijke voor boven zitten.
We rennen naar boven, blinddoeken mama en vragen haar of ze het kan. Ook zij komt met 5 briefjes vals uit de bus, maar weet zich, voor de blinddoek af gaat, goed te herstellen. En maar goed ook, want mama koopt veel voor ons en voor bedrijven in, wel fijn als ze dat met echt geld doet! Goed gedaan mam!

Daarna zorgen we er voor dat al het nep geld fijntjes wordt vernietigd en weten dat we dit thuis niet zelf moeten doen!

Dan nog even de aangevulde weektaken afmaken op Junior Einstein. Eerst wat spelvoutjes uit de teksten halen.

Daarna een begrijpend lees-oefenig doen.

Sylvain wil even al zijn speelgoed recht zetten. Dat kan je beter even laten gaan, want dan ontstaat er rust in zijn hoofd.

Zo gezegd, zo gedaan, want dan is het tijd om nog even wat schrijfoefeningen te doen.
Met bloed op zijn hand schrijft hij gewoon door. Zalf en pleisters komen later pas, eerst het werkje afmaken; de bikkel.

 

Terwijl papa een pleister pakt voor zijn hand om nog één oefening te doen, bereid ik vast de tafels-les voor morgen voor. Naast de tafel van 12, die op mijn to-do-lijst staat, ook de herhaling van de tafel van 8 en 9. Drie envelopjes met drie uitgeschreven flash-cards. Goed om morgen mee aan de slag te gaan.
Tja, als je niet naar het Montessori-materiaal toe kan, dan maken we zelf de materialen wel.

Met pleister, zoals gezegd, nog één oefening doen, even concentreren hoor.

Tadaaaa!

Alles staat goed, de sterren lijken ons wel goed gezind.

Papa wil ook even naar buiten, dus hij laat ons even alleen (mama zit boven hoor).
Wij mogen nog niet achter het een schermpje zitten. Maar zus is zo slim om na 15 minuutjes papa even te bellen en om te vragen of het toch niet wat eerder mag.


En dat mag, dus nu stil aub, wij gaan lekker schermpjes kijken!

Veder bleef het die avond rustig in Zoetermeer. Veel gedaan en veel geleerd. Gewoon weer een mooie dag.
Oma nog even gesproken, en die gaat ook goed gelukkig. Best zielig zo helemaal alleen, maar ze zegt dat het wel goed gaat. Blij toe!

Mooie avond allemaal, volhouden he, ooit mogen we weer naar buiten en dan gaan we lekker spelen met elkaar!